tisdagen den 28:e februari 2012

Dagens läxa – perspektiv


I dag har jag skeppat över Loppan till farfar, hon är feberfri nu. Gick ut på stan för att göra ärenden (apoteket och soyalatte (Glammigt!)) och sprang på en bekant som också är mammaledig. Jag har jobbat ihop med hennes sambo och våra vägar har även korsats ett flertal gånger under alla mina år i mediabranschen.

Vi tog sällskap hemåt och pratade förstås om föräldraskapets lycko- och sorgeämnen när hon plötsligt sa:
"Du vet väl att jag är sjuk".
"Nej", svarade jag förvånat.
"Jo, jag fick diagnosen MS när vår dotter var fyra månader."
Min hjärna tystnade, liksom stannade av för en stund...
MS...
De direkta associationerna var rullstol och... Louise Hoffsten. Typ.
Jag hade tusen frågor som: "Är det ärftligt? (Nej.) Hur upptäckte du det? Vad har du för symptom? Hur behandlar man, KAN man behandla? Hur mår du i dag?"
Hon svarade tålmodigt på alla mina frågor. Och jag kände bara att Herregud vilken stark kvinna.
Hon sa att känner sig "som vanligt" med hjälp av bromsmediciner, men det är ju ändå något hon lever med, något hon måste acceptera – for life!

Det gav lite perspektiv på min egen tillvaro. Att försöka överleva förkylningssäsongen som nybliven tvåbarnsmorsa kändes genast som en dag på stranden.
Som en dag på stranden med två friska barn och en fantastisk sambo.
Vad lyckligt lottad jag är!
Verkligen.

2 kommentarer:

Chula sa...

Ja, det är sjukt hur mycket sämre man kan ha det, när man ändå vissa dagar tänker att värre, det kan det inte bli.

MANNY-KEN sa...

Nej. Det är bra att få lite perspektiv ibland... utan att för den skull förringa sina egna problem förstås.